skip to Main Content
Kapperszaken, Mondkapjes En Coronaperikelen

Kapperszaken, mondkapjes en coronaperikelen

Afgelopen woensdag bracht premier Rutte goed nieuws voor alle kappers, vanaf a.s. maandag mogen de deuren van hun salons weer geopend worden. Er is nogal wat om te doen geweest: de mondkapjesplicht voor kappers. Volgens het Outbreak Management Team (OMT) is het dragen van een mondkapje niet nodig indien de hygiëne maatregelen van het knipprotocol worden nageleefd.

Protocol

Volgens dat protocol mag er per 10 vierkante meter maximaal 1 klant aanwezig zijn, de haarborstels, föhnen en het pinapparaat moeten regelmatig gereinigd worden en klanten krijgen voor een knipbeurt een schone cape. Dat zijn de belangrijkste maatregelen die de ANKO heeft opgesteld en waarvoor het kabinet zijn goedkeuring heeft gegeven.

Blijven mensen nog steeds ‘home and safe?’

Klanten kunnen vanaf maandag verlost worden van hun coronakapsels. Kappers mogen hun vak als ‘geluksbrengers’ weer uitoefenen en mensen met een goed gevoel naar huis laten gaan. De openingsuren zijn uitgebreid en personeel gaan veel in shiften werken waardoor het aantal klanten dat per dag geknipt kan worden enigszins op het oude niveau kan blijven. Nu is het afwachten of mensen en masse de telefoon pakken om een afspraak te maken – zonder afspraak kun je niet binnen stappen – of dat mensen het zo vaak herhaalde advies ‘stay home – stay safe’ opvolgen. Vanaf volgende week zal het blijken.

Wat kun je doen om jouw salon aantrekkelijk en veilig te maken?

Niemand wil elkaar besmetten en bijdragen aan de verspreiding van het coronavirus. Voor klanten is het belangrijk dat jij uitstraalt dat jij de maatregelen van de ANKO serieus neemt en dat de maatregelen die je hebt genomen ook zichtbaar zijn voor iedereen. Dat begint al bij het belletje van de afspraak, check voor de zekerheid bij de klant of hij geen koorts heeft of verkouden is. Op je deur kun je een overzicht van je maatregelen hangen en bij binnenkomst laat je de klant zijn handen desinfecteren. Het dragen van een mondkapje kan bijdragen aan het veiligheidsgevoel van de klant. Indien alle medewerkers een mondkapje dragen kunnen zij het virus niet meer overbrengen op hun klanten.

Aan jou dus de keuze of je wel of geen mondkapjes in je kapsalon wil. Voelen jouw medewerkers zich er beter bij of merk je dat klanten wegblijven dan kun je overwegen om overgaan tot een mond-neus beschermer. Dat hoeft niet saai te zijn, je kunt tegenwoordige stoffen mondkapjes in vele leuke prints vinden of je kunt mondkapjes in jouw huisstijl op maat laten maken.

Maak van de openingsweek een feestje!

Zorg goed voor elkaar en laat extra blijken dat je blij bent elkaar en je klanten weer te zien na dat lange thuiszitten. Versier de ingang van je kapsalon, bedenk een leuke openingsactie of verras je collega kappers met een cadeautje. Helemaal uniek zijn de sokken van Mymitella; zij hebben sokken voor kappers laten ontwikkelen met een leuk all over dessin van knipscharen, föhns en spiegels. Het gesprek zal al snel over je sokken gaan; een fijne afleiding in deze tijd waarin de meeste gesprekjes over de coronaperikelen gaan.

Back To Top
%d bloggers liken dit: